keskiviikko 5. elokuuta 2015

Back to basics

Otin maanantain riistatreeneistä yhden variksen mukaan ja olen tehnut siellä eilen ja tänään helppoja linjatreenejä. Eilen kuljettiin metsässä ja jätin variksen muistiin. Lähetin Elsan hyvinkin pitkiltä matkoilta hakemaan ja se toi todella hienosti variksen joka kerta. Viimeiset noudot palkkasin vielä pallolla. Siitä jäi erittäin hyvä fiilis.

Tänään jatkoin pellolla suuntatreenejä. Sain Heli Siitarin treeneissä ahaa-elämyksen suuntaharjoitusten tarpeellisuudesta. Olen niitä aiemmin tehnyt tosi vähän, ovathan ne kovin tylsiä ja olen pelännyt Elsakin puutuvan toistoihin. Mutta nyt olen huomannut, että nehän ovat parasta hallittavuustreeniä ja samalla motivointia mitä voi tehdä. Ja helppoja toteuttaa vaikka kotipihalla. Olen myös huomannut, että olen kuvitellut koiran osaavan paljon enemmän mitä se todellisuudessa osaa. Eihän se osaa, kun emme ole säännöllisesti näitä asioita harjoitelleet.

Olen nyt tehnyt 3-4 kertaa viikossa Helin oppien mukaisen harjoituksen, jossa on kerralla toinen sivusuunta sekä eteenlähetys tietyn käden kautta taaksepäin. Elsa ei saisi hakea viimeksi vietyä damia/riistaa, mutta tämä on osoittautunut yllättävän vaikeaksi. Ensimmäisillä kerroilla se karkaa aina väärälle damille vaikka pidän noutomatkat pitkinä ja lähetän aivan koiran edestä. En silti ehdi puuttumaan väärään suoritukseen, sillä Elsa on niin nopea eikä kauempana enää pysähdy kun on päässyt melkein damille. Tänään päätin, että peruutan sen verran perusteisiin, että laitan toisen damin selkäni taakse normaalia eteenlähetystä varten (jolloin se jää häiriöksi, mutta minä olen koiran ja damin välissä) ja vien sen lisäksi damin joko sivulle tai taakse.

Riistatreeniä jatketaan viimeistään maanantaina. Etenkin vesiriistojen palautuksia pitää vielä harjoitella. Sen verran hyvä treenivire on nyt kuitenkin päällä, että päätin ilmoittaa Elsan syyskuussa olevaan B-kokeeseen (tai jos ei sinne mahdu, niin lokakuulle). Sinne on 1,5 kuukautta treeniaikaa, ja uskon, että saamme riista-asiat toimimaan siihen mennessä. Lokakuun lopussa on myös WT-koe, jossa olen ajatellut startata. Nämä kaksi koetta ovat hyvä päätös tälle kaudelle. Ensi vuonna sitten jatketaan entistä kypsempinä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit tervetulleita :)